Grafika w grach komputerowych

Niektórzy, mówią że „grafika nie jest ważna”, ale jest ona nieodłącznym elementem gier więc może ci „niektórzy” się mylą?

Wstęp


Nie ukrywam, że do napisania tego posta zainspirowała mnie seria filmów „A Brief History of Graphics”, a także „Doom Starców”, który jakiś czas temu postanowiłem sobie odświeżyć, stąd istnieją szanse na to, że częściowo będę powtarzał słowa autorów wyżej wymienionych filmów. Postaram się także podstawić całą sprawę od strony tego co liczy się dla developera gier w grafice.

Czy grafika jest ważna?


Na to pytanie wielu graczy odpowiada: „grafika nie jest ważna, liczy się gameplay”. Bardzo idealistyczne podejście moim zdaniem, ponieważ temu twierdzeniu to właśnie na aspekt wizualny zazwyczaj za pierwszym razem zwracamy uwagę, czy gra wygląda estetycznie, jakie zawiera elementy. Grę na początku „smakujemy” wzrokiem i wstępnie wyrabiamy sobie wstępną opinię o grze (czy nam się wstępnie podoba i czy chcielibyśmy w ogóle w to zagrać), a jak powszechnie wiadomo pierwsze wrażenie jest dość ważne.

Nie da się ukryć, że dla ludzi jednym z ważniejszych zmysłów jest właśnie wzrok i to nim głównie poznajemy świat, oceniamy najpierw nim i dopiero po nim dochodzą opinie z innych zmysłów. Jeżeli nie wierzysz to prosty przykład: jedzenie, niby w nim liczy się smak, lecz zanim spróbujemy jakiejś potrawy to najpierw spróbujemy ocenić czy będzie nam smakować tylko po tym jak dana potrawa wygląda (weźmy chociażby szpinak, który po usmażeniu wygląda jak wygląda a jest bardzo smaczny).

To była taka dygresja na temat funkcjonowania naszego poznawania nowych rzeczy, a więc zdecydowanie tak, grafika jest ważna! Ale czy jest najważniejsza?

Wiedźmin 2

 

Grafika vs Gameplay


Tutaj powinien zawsze wygrywać gameplay, ponieważ na grafikę zwracamy dużą uwagę, ale po kilku godzinach spędzonych w grze zwracamy niewątpliwie większą uwagę na gameplay, ponieważ grafika może zwalać z nóg, ale co jeżeli reszta gry jest szybko nudząca się i w sumie nie wnosząca nic nowego?

FTL

Tutaj za przykład posłuży mi całkiem nowa gra, której grafika nie powala, chociaż celowo została zrobiona w stym stylu i tak np. ta gra nie została aby ją oglądać, ale aby w nią grać bo ona zatrzymała mnie przy sobie na (licząc na oko) przynajmniej 30h, podczas gdy żadna z najnowszych produkcji Ubisoftu (Assassin Creed, FarCry) mimo ładnej grafiki nie potrafiła mnie zatrzymać na dłużej.

 

Ewolucja grafiki


Grafika w grach ewoluowało od prostej jednokolorowej, aż do realistycznej, to właśnie zapotrzebowanie na coraz lepszą grafikę w grach zaskutkowało szybszą ewolucją sprzętu, aż ciężko jest dzisiaj uwierzyć porównując sprzęt z dzisiaj i ten nawet sprzed 15 lat jaka jest przepaść pomiędzy tymi epokami.

W tym czasie wytworzyło się wiele „nurtów” grafiki w grach, dzisiaj bardzo często (w grach indie) powraca się do stylu sprzed kilkunastu lat dodając oczywiście ulepszenia, które sprawiają, że np grafika typowo pikselowa to nie te same piksele sprzed 15 lat.

Więksi producenci celują oczywiście w grafikę realistyczną, która najmocniej pokazuje postęp technologii, ale jednocześnie najszybciej się starzeje (porównajcie sobie grę z realistyczną grafiką sprzed 2lat i z obecnego okresu, można dostrzec różnice, może niekoniecznie na pierwszy rzut oka, ale np przy systemie zniszczeń już tak.

Ostatnim trendem jest sprawianie, żeby gra wyglądała realistycznie przy możliwie jak największej możliwości modyfikowania świata gry (niszczenie się ścian jest proceduralne, a nie cały czas takie same tzn poprzez podmianę tekstur). Jest to niewątpliwy następny kamień milowy, który będzie warto osiągnąć.

Najmniej starzejącym się typem grafiki moim zdaniem jest grafika „komiksowa”, czy też przez niektórych nazywana „bajkową” która dzięki swojej specyficznej kresce prawie wcale się nie starzeje i jest to zaraz mój ulubiony typ grafiki, z racji że wygląda taka gra bardzo estetycznie i jednocześnie będzie się starzała dość powoli.

Borderlands (nie pytajcie która część 😛 )

 

Grafika w grach


Czyli jaka powinna być grafika w grach (moim zdaniem)? Osobiście preferuję gry gdzie grafika jest wykonana estetycznie, tzn. każdy styl mi pasuje dopóki gra nie jest zbyt pełna jakiegoś przepychu sprawiającego wrażenia, że twórcy nie próbują wrzucić wszystkich możliwych elementów (shaderów), które w gruncie rzeczy nie są potrzebne.

W grze jest pixelowa grafika? ok, realistyczna? nie ma sprawy, a może prosta, czy jakaś inna? to mi pasuje każda dopóki fajnie wpasowuje się w grę i jest przyjemnym dodatkiem do gry, a nie głównym jej elementem.

Don’t Starve

 

Przyszłość grafiki w grach


Temat dość dyskusyjny, jednak można co nieco poczytać o najnowszych pracach nad fotorealizmem, o którym obecnie można coraz częściej usłyszeć, a z racji pracami nad VR (virtual reality) zapotrzebowanie na coraz dokładniejszą grafikę będzie coraz bardziej rosło. Jak grafika będzie wyglądała grafika w grach za powiedzmy kolejne 5-10lat, czy będzie jeszcze bardziej realistyczna, a może utworzy się zupełnie nowy inny trend i jak rozwój grafiki zmieni postęp technologii?

Zapraszam jak zwykle do systemu komentarzy i dajcie znać jak podobał się Wam ten artykuł.


  • Lukas

    Zmień kolor „.wp-caption” bo jest straszny XD Albo tekst chociaż 😉 Oraz nie ma grafiki borderlands 🙁
    A co do samego artykułu – dobrze napisany i trudno się tu z czymś nie zgodzić więc żadnej konstruktywnej krytyki raczej nie wystawię XD

    • Już powinno być ok, dzięki za feedback bo dla mnie grafika była

      • Lukas

        Spoko, nie ma problemu 😉 +nie wiem czy to zamierzone ale na głównej z postami jest taki pomarańczowy w który nie można wejść :p (Czyli coś przeciwnego niż zazwyczaj.)