Jak NIE pisać pierwszej gry

Najczęściej popełniane błędy przy pisaniu gier, a także porady jak pierwszą grę napisać.

Wstęp


Bardzo dużo osób gdy chce napisać swoją pierwszą grę popełnia dość często spotykane błędy, po czym bardzo szybko się zniechęca i odrzuca całkowicie tworzenie gier, a jest stosunkowo bardzo łatwo zaradzić, wystarczy jedynie trzymać się kilku wskazówek.

W tym wpisie pominę osoby, które z niewielką lub wręcz brakiem wiedzy próbują się brać za pisanie bardziej skomplikowanych gier.

 

Wybór technologi


Sporo osób, które chcę napisać grę to chcą aby ta gra była w 3D, a także była w ich ulubionym stosunkowo zaawansowanym silniku. Ilość możliwości przeraża początkującego swoim ogromem i powoduje że taka osoba ucieka.

Nie da się ukryć, że gry 3D są zdecydowanie trudniejsze do napisania niż gry 2D, wymagają także znacznie większej wiedzy nie tylko z programowania ale i matematyki.

Dlatego też jeżeli chcesz napisać grę zacznij od czegoś prostszego, czyli gier 2D które wykorzystują matematykę tą jeszcze z liceum, czyli stosunkowo łatwą, a zrozumienie jak działa gra 2D pomoże ci lepiej i szybciej zrozumieć jak napisać grę 3D, czy także 2D używając nieco lepszych narzędzi.

Osobiście jako pierwszy silnik polecam SFML od którego sam zaczynałem (skusiło mnie przyjemną dla oka dokumentacją). Także dobrym wyborem może się okazać SDL, czy Allegro. Odradzam zaczęcia od Unity3D, jasne jest proste i przyjazne dla początkujących, ale nie pozwoli ci skutecznie zrozumieć jak działają poszczególne elementy gry.

 

Ambicja


Nie zrozum mnie źle, ambicja przy pisaniu gier jest ważna, lepszym sformułowaniem tutaj mogłoby być: „zbyt duża ambicja”. Pierwsza gra musi być maksymalnie prosta, czyli w większości odpada też 3D. A więc jaka?

Najlepszym wyborem okazuje się napisanie remake’u klasyków gier: Snake, Sokoban, Asteroids, Tetris i wiele innych tego typu. To musi być gra, którą będziesz mógł względnie szybko skończyć a taka mała gra i tak przyposrzy ci problemów, możesz mi wierzyć.

Podczas pisania gry musisz czuć uczucie tego, że coś faktycznie robić bo inaczej dość szybko się zniechęcisz, a gdybyś pisał jakąś bardziej skomplikowaną grę to miałbyś wrażenie że prace wcale nie idą do przodu co byłoby dość frustrujące.

Warto też wspomnieć, że duża ambicja jest widoczna w typie gry jaką wybieramy do napisania. Najtrudniejszymi grami 2D są gry RTS i RPG (takie gry wymagają porządnego zaplanowania, choćby system NPC, questów, AI, etc), najprostszymi grami są platformówki oraz top-down shooter’y.

 

Brak planowania


Kolejny powszechny błąd. Przy małej grze wydaje to się niepotrzebne, fakt nie musisz wszystkiego zaplanować dokładnie jednak ważny jest jakiś plan, nawet dość ogólny. Takie planowanie w pierwszej grze stworzy w tobie nawyk planowania do większych produkcji, co ważne gdy rozbijesz sobie pisanie gry na części to będziesz miał wzgląd na progress produkcji.

Musisz ustalić sobie jakieś milestone’y (kamienie milowe), które będą określały to co zrobisz w np. danym tygodniu, pomoże ci to jakoś ogarnąć co masz w danym momencie zrobić, a kończenie kolejnych milestone’ów będzie powodowało kolejne pozytywne nakręcanie się przy pisaniu gry.

Musisz także ustalić sobie jakiś deadline, bo przydałoby się tą grę kiedyś skończyć. Wiadomo: szkoła, nauka, praca więc nie zawsze ma się czas, także ustal sobie jakiś odległy termin, np miesiąc na napisanie pierwszej gry oraz zwyczajowo dodaj do tego kolejne 2, z racji że może nie będziesz mógł kontynuować przez jakiś czas pracy.

 

Nie chwalenie się swoją grą


Będzie mogło się zdarzyć, że nie będziesz chciał pokazać nikomu swojej gry. Źle.

Polecam pokazywać swoją grę znajomym, chwalić się nią, zmuszaj innych aby zagrali w twoją grę, jasne twoja gra nie wygląda jak Callo of Duty, ale tak nie ma wyglądać, to twoja pierwsza gra. Aby wiedzieć jak napisać grę musisz poznać opinię innych, musisz wiedzieć to czego oni oczekują od gry, może nieco za słabo napisałeś sterowanie i jest nieporęczne, a może problem tkwi w czymś innym.

Ważne jest poznanie opinii innych o tym co udało ci się zrobić, jasne na początku pewnie będą patrzeć przez pryzmat gier wysokobudżetowych, jednak ty dopiero zaczynasz.

Istnieje także wiele serwisów gdzie możesz pochwalić się swoją produkcją, a także są tam ludzie którzy ci pomogą w razie problemów.

 

Zakończenie


Mam nadzieję, że artykuł ci się przyda, zapraszam cię także do innych wpisów na blogu.

Komentarze jak zwykle są mile widziane. Miłego tworzenia Waszych pierwszych gier!


  • PCS

    Dobry i prawdziwy art. Sam dopiero ukończyłem Snake’a z którym Ci zawracałem głowe na mailu. Ogólnie bardzo pomocna stronka.

  • Lukas

    Czyżby Extra Credits? 😉 Ładnie napisane, ciekawie 🙂

    Pozdrawiam 😉

  • Kamil

    Jednym też wielkim błędem nowicjuszy jest to, że na początku chcą zrobić grę RPG. Jak wiadomo, te są bardzo rozbudowane i właśnie ta cecha potrafi szybko zniechęcić. Warto tu też o tym wspomnieć. Swoją drogą dobry artykuł.

    • W jednej z wersji tego artykułu nawet coś takiego się pojawiło, jednakże później go zmieniałem i jak widać później nie wspomniałem o tym, zaraz dopiszę 🙂

  • Rhanjie

    Ten blog jest genialny! Z przyjemnością będę go czytać, mimo że jestem już ciut bardziej zaawansowanym programistą. ^^

  • Gościu

    Najgorsze jest pisanie artykułów na takie tematy przez nowicjusza. Aż czuć, że sam dopiero zaczynasz (inaczej nie pisałbyś takich artów), a chcesz swoją szczątkową wiedzę przekazywać innym. Radzę Ci wziąć się do roboty i pisz bloga jak nabierzesz doświadczenia.

    • Wiesz, ja nie mam nic przeciwko negatywnym komentarzom, o ile są konstruktywne, a ten taki nie jest (twój poprzedni nawet jeszcze coś wnosił do dyskusji).

      Nie wiem też, dlaczego nie zwracasz uwagę na daty kiedy posty są wrzucane (ten już ma ponad rok). Za pierwszym razem chyba nie zrozumiałeś, więc powtórzę to jeszcze raz: wszystko co trafia do artów jest moją osobistą opinią, odczuciem, uwagą którą chciałem się podzielić – nic więcej, nigdzie w nich nie twierdzę, że ta uwaga jest w pełni słuszna (to jest blog, kto oczekuje nieomylności od materiałów na tego typu witrynie ośmiesza sam siebie).

      Dodam jeszcze, że ten wpis sporo czerpie z „Extra Credits”, czyli od ludzi którzy zawodowo zajmują się gamedevem + mówisz o małym doświadczeniu lecz jednocześnie nie potwierdzasz swojej wiedzy, używasz fake emails, więc ciężko jest mi traktować ciebie inaczej jak czepialskiego trolla 😉

      • Gościu

        Patrząc na Twoje portfolio widzę, że dopiero raczkujesz. Swoją wiedzę mam potwierdzoną i jest na pewno większa od tego co Ty prezentujesz. Ty nie musisz mieć potwierdzenia odnośnie mojej wiedzy 😉