Programowanie gier, jak to zrobic? Od czego zaczac?

Dawno już nie było artykułów na przeróżne tematy odnośnie programowania, ale nie tylko. Będzie się ich pojawiało coraz więcej w najbliższym czasie. Dzisiaj dowiecie się co sądzę na temat programowania gier, ten artykuł możecie traktować z przymrużeniem oka, ponieważ są to jedynie moje spostrzeżenia i ewentualnie porady. To tyle jeśli chodzi o wstęp.


Pewnie wiele osób z was zastanawia się jak właściwie napisać grę, od czego zacząć, jak się do tego w ogóle zabrać zabrać. Postaram się nieco przybliżyć wam te zagadnienia na tyle ile potrafię.


 

Oryginalny i ciekawy pomysl

Jest to jedna z najważniejszych rzeczy w przypadku pisania gry. Jeżeli posiadamy odpowiednie umiejętności do napisania gry, lecz nie mamy pomysłu to raczej nic nie napiszemy. Ważne jest aby pomysł był w miarę oryginalny i czymś się wyróżniał. Dzisiaj w ten sposób wiele gier indie (niezależnych) wybija się nawet ponad produkcje tworzone przez ogromne firmy, a to dlatego że są inne i mają fajny pomysł na siebie.

Możesz powiedzieć „dobra, mam pomysł, co dalej?”, przede wszystkim to zależy od tego co rozumiesz pod pojęciem mam pomysł? Jeżeli potrafisz rozrysować mniej więcej na kartce różne koncepcje jakie będzie posiadała gra to ok, w przeciwnym razie musisz swój pomysł nieco rozbudować. Musisz mniej więcej wiedzieć co chcesz napisać, ułatwi to ci znacznie pracę później przy samym pisaniu gry, bo jeżeli o swojej przyszłej grze wiesz jedynie, że widok będzie z rzutu od góry (w przypadku gry 2D) i że to będzie np sandbox to niestety ty sam wiesz nieco za mało o swojej grze aby móc cokolwiek zacząć. Moja rada to rozrysuj sobie na kartce wszelkie pomysły odnośnie gry, nie muszą być mocno szczególne, ponieważ prawdopodobnie je pozmieniasz podczas samego programowania.


Umiejetności

Bez umiejętności daleko nie zajdziemy, nawet jeśli mamy najgenialniejszy pomysł na grę to bez umiejętności po prostu nie będziemy wiedzieli w  jaki sposób ją napisać. Umiejętności należy cały czas rozwijać, krok po kroku codziennie każdego dnia, można powiedzieć że w sposób Slight Edge’owy. Przy pisaniu pierwszego projektu ważne jest aby nie porwać się na zbyt trudny dla nas projekt, który by wymagał nie tylko sporej wiedzy, ale także pewnego doświadczenia. Ważne jest jednak aby się nie poddawać i w przypadku frustracji ciągle próbować rozwiązać dany problem.

Rozwijać swoje umiejętności można najefektywniej poprzez praktykę, czyli gdy uczysz się z tutorialu nie ograniczaj się jedynie do tego co pisze tam autor, ponieważ to tak naprawdę są jedynie wskazówki. Eksperymentuj oraz „naginaj” tutorial do własnego projektu.


Podejscie do pisania kodu

Samo podejście do pisania gry też jest ważne. Z początku prawdopodobnie będziesz podekscytowany projektem, jednak z czasem z braku pożądanych efektów lub w przypływach frustracji może się zdarzyć, że pisanie gry zamieni się dla ciebie męczarnią i będziesz pragnął jedynie zakończyć ten projekt. To się niestety zdarza szczególnie w przypadku gdy piszemy grę sami, a nie z innymi osobami. Jeżeli będziesz czuł się zmęczony projektem to przerwij prace nad nim na parę dni. Jest to lepsze niż gdybyś miał zmuszać się do pisania kodu, który pewnie później okazałby się słaby i wymagałby napisania go od nowa.

Aby uniknąć sytuacji przedstawionej powyżej polecam podzielić sobie pisanie kodu na części, np dzisiaj piszę mechanikę strzelania, jutro coś innego. Dzięki temu będziesz miał także ogólny plan pisania gry. Rób także sobie przerwy podczas pisania kodu. Siedzenie przed komputerem jest dla organizmu męczące i warto zafundować mu trochę przerwy od myślenia i można mu zapewnić wysiłek innego rodzaju, np bieganie. Możesz powiedzieć, że po bieganiu nie będziesz miał ochoty na pisanie bo będziesz zmęczony. Niekoniecznie o ile zamienisz bieganie w zdrowy codzienny nawyk, w ten sposób dostarczysz sobie energii oraz chęci życia, ewentualnie jeżeli nie chcesz biegać znajdź sobie jakiś inny sposób na oderwanie się od komputera 😉

Podczas pisania gry, miło podzielić się z tym co już osiągnęliśmy z innymi, także chwal się swojemu otoczeniu co już osiągnąłeś, powinno to napędzić ci nieco funu, który spowoduje że ochota na pisanie gry będzie jeszcze większa.


Grafika i muzyka

Grafika jest niewątpliwe czymś ważnym w grach. Jest to coś na co zwracają uwagę potencjalni nowi gracze uwagę w pierwszej kolejności. Grafika powinna być dobrej jakości i jeżeli mamy dobry pomysł na grę polecam zainwestować i kupić grafikę do naszej gry. Jednak to polecam zrobić dopiero później, gdy już coś mamy wcześniej możemy używać placeholder’ów.

Kolejnym aspektem jest muzyka, tutaj możemy znaleźć bardzo często dobre kawałki za darmo, jednak należy zwracać na licencję na jakiej jest wydawana, bo bardzo często zarówno darmowa muzyka jak i grafika jest za darmo dopóki my nie czerpiemy żadnych zysków. Muzyka wpływa na nastrój w grze, więc należy dobrze ją dopasować tak aby pasowała klimatycznie do naszej gry.


Wydawanie gry

 

Jest to ostatni element przy pisaniu gier, czyli jej wydanie. Tutaj należy postarać się zareklamować jak najbardziej nasz produkt na wielu stronach, nawet w przypadku gier które wydajemy za darmo, tak aby zwrócić na siebie uwagę jak największej liczby osób. Warto także posłuchać ich uwag, co mają nam do powiedzenia, dzięki czemu będziemy mogli napisać lepszą grę w przyszłości.

W przypadku gdy wydajemy grę za pieniądze należy pamiętać o większej ilości rzeczy niż w przypadku gier darmowych. Polecam zrobić wersję demo gry, ten zwyczaj niestety nie jest już często praktykowany, a może zachęcić do kupienia gry osoby, które nie chcą piracić gry, a boją się że gra im się nie spodoba więc jej nie kupią. Należy także zadbać o system weryfikacji gry, czy została zakupiona. Pamiętajmy, że gracz ma prawo oddać grę żądając zwrotu pieniędzy do 14 dni bez podania przyczyny. Dlatego musimy mieć możliwość wycofania klucza do gry, tak aby w takiej sytuacji gracz nie posiadał gry którą oddał. Przy wydawaniu gry za pieniądze wiąże się to także z wieloma innymi aspektami, których nie przytoczę ponieważ sam nie wydałem jeszcze takiej gry.

Ewentualnie możemy wydać grę za darmo lecz z możliwością dotacji 😉


Podsumowujac

Przy pisaniu gier liczy się wiele czynników, raczej te najważniejsze wymieniłem, jeśli macie inne zdanie, pytania, albo cokolwiek innego piszcie w komentarzach co o tym myślicie.

Na koniec schemat tego co tworzy dobrą grę i życzę Wam powodzenia w pisaniu Waszych produkcji 🙂


  • Spoko artykul =]

    Ostatnia ilustracja jest bardzo przydatna.

  • __NAME__

    W jakim programie robi się takie schematy?

    • W dowolnym programie graficznym, nie jestem autorem tego schematu więc nie jestem w stanie powiedzieć przy jakiego programu został utworzony

  • mcjulcz 44

    Jak zawsze świetny artykuł 😉 . Bardzo mi nim pomogłeś 😉