Wybór technologii do pisania gier

Allegro vs SFML vs Unity vs Unreal Engine.

We wstępie chciałbym zaznaczyć, że ten wpis jest dla osób, które chcą zacząć pisać gry lub też zastanawiają się nad przejściem z 2D do 3D i zastanawiają się znowu: jakiego silnika użyć?

W swoim obiektywnym zestawieniu wybrałem 4 obiektowe i chyba najbardziej popularne „silniki” do gier, które jednocześnie są darmowe.

Pierwsze kroki: 2D czy 3D?


Jeżeli właśnie stawiasz swoje pierwsze kroki w tym cudownym zajęciu jakim jest gamedev to zdecydowanie odradzam ci zaczynać od 3D.

Mimo, że obecnie silniki do pisania gier trójwymiarowych są naprawdę dość proste w obsłudze, to osoba, która nigdy wcześniej nie miała do czynienia z pisaniem gier prawie na pewno się w nim zagubi i zniechęci (oczywiście są wyjątki).

Wcześniejsze zrobienie gry 2D dość mocno pomaga intuicyjnie zrozumieć wiele mechanizmów zastosowanych w silnikach wysokopoziomowych, co ważne wiedza zdobyta w technologii 2D przenosi się (w sporej części przypadków) na gry 3D, które robi się analogicznie.

Pierwsze kroki: Allegro czy SFML, a może Unity?


Kolejnym pytaniem przed jakim stają osoby jest wybór technologii, czy też silnika (to określenie pasuje tutaj jedynie do Unity).

Zdecydowanie odradzam Unity na początek z tych samych powodów dlaczego odradzam zaczynać od 3D. Jasne można zacząć od Unity, wiele osób tak robi, ale znowu: po napisaniu gry w Allegro czy SFML, wiele rzeczy w Unity na start wyda wam się oczywistych, napisanie gry w bibliotece niższego poziomu pomaga lepiej zrozumieć jak działają poszczególne mechanizmy, czego nie doświadczycie w pełni w UE, czy Unity.

Pozostał nam wybór Allegro vs SFML.

Mi osobiście Allegro nie przypadło do gustu, gdy ja zaczynałem nie posiadało zbyt wielu przykładów, a dokumentacja pozostawiała wiele do życzenia.

Myślę, że gdybym zaczynał pisać gry dzisiaj to dalej bym wybrał SFML. Jest to nakładka na openGL, dzięki czemu uzyskujemy multiplatformowość, jest to biblioteka wciąż wspierana i rozwijana, dokumentacja i przykłady na stronie są na bardzo wysokim poziomie.

SFML umożliwia także nieco więcej niż dość prymitywne Allegro, ale to są raczej osobiste preferencje.

2D ⇒ 3D, Unity vs UE


W tym paragrafie ciężko stwierdzić jednoznacznie, który silnik jest lepszy. Pomijam tutaj różnice wynikające z „darmowości” tych produktów.

Jeżeli chcecie pisać gry na komputery osobiste to wybrałbym Unreal Engine 4, który jest dużo bardziej rozbudowany niż Unity 5. Na desktopach jest też nieco wydajniejszy.

Jeżeli chcielibyście pisać gry mobilne to polecam Unity, które jest sporo lżejsze i mniej wymagające dla urządzeń mobilnych.

Podsumowując


Zaczynamy od pisania gier 2D, gdzie wybieramy Allegro lub SFML, następnie w zależności od preferowanej platformy wybieramy silnik Unreal Engine (desktopy) lub Unity (urządzenia mobilne).

Code ON!