linux

SFML i Linux

Wstęp


W tym poradniku dowiesz się jak w prawidłowy sposób należy zainstalować i skonfigurować SFML na systemie Linux.

 

Instalacja SFML


W przypadku linuxa możesz zainstalować SFML na 3 sposoby:

  • zainstalować bezpośrednio z repozytoriów
  • pobrać SDK i zainstalować ręczenie SFML
  • skompilować SFML

Opcja nr 1 jest preferowana i najszybsza w instalacji. Wystarczy że w konsoli (terminalu) wpiszesz (dotyczy systemów opartych na Debianie):

Opcja nr 3 wymaga najwięcej pracy, będziesz musiał zainstalować cMake i ręcznie uruchomić ręcznie kilka komend. Poradnik odnośnie tej opcji znajdziesz >>tutaj<<.

Ostatecznie opcja nr 2 jest dobrym kompromisem dla szybkiej instalacji i w przypadku gdy nie ma jej dostępnej do pobrania na oficjalnej stronie. Pobierz SDK z >>strony pobierania<< i wypakuj w dowolnym miejscu.

 

Kompilowanie programu SFML


W tym poradniku nie będziemy rozmawiali o konfigurowaniu SFMl w IDE takich jak Code::Blocks czy Eclipse. Skupimy się na komendach potrzebnych do skompilowania i zlinkowania pliku exe. Jeżeli korzystasz np z Code::Blocks to odsyłam cię do poradnika konfigurowanie Code::Blocks na Windows, elementy tam są podobne więc powinieneś dać sobie radę.

Po pierwsze stwórz jakiś plik źródłowy, np „main.cpp”, zawierający przykładowy kod SFML:

I skompiluj go:

W przypadku gdy nie zainstalowałeś SFML w standardowej ścieżce:

<sfml-ściezka-instalacji> to miejsce do którego rozpakowałeś SFML np /home/me/sfml.

Następnie musisz zlinkować skompilowany plik z bibliotekami SFML, aby uzyskać plik pozwalający uruchomić aplikację. SFML posiada 5 modułów (system, window, graphics, network and audio) i na każdy moduł przypada 1 biblioteka. Aby zlinkować bibliotekę mususisz dodać „-lsfml-xxx”  do twojej komendy, np „-lsfml-graphics” dla modułu graficznego (pasujące do nazwy pliku biblioteki, „lib” i „.so” muszą być pominięte).

W przypadku niestandardowej ścieżki:

Jesteśmy gotowi do uruchomienia programu:

Lub w przypadku niestandardowej ścieżki SFML:

Jeżeli wszystko wykonało się prawidłowo powinieneś zobaczyć okno:

Oryginalny artykuł


  • gość

    ,,Opcja nr 3 wymaga najwięcej pracy, będziesz musiał zainstalować cMake i
    ręcznie uruchomić ręcznie kilka komend. Poradnik odnośnie tej opcji
    znajdziesz >>tutaj<>tutaj<< nie działa. Tak ma być?

    • Mówiąc szczerze to już nie pamiętam czy po prostu zapomniałem podlinkować odpowiedni artykuł, czy też miałem jeszcze w planach dodać jego tłumaczenie i je podlinkować. Dzięki za zwrócenie uwagi